Online adverteren met Google Adwords

Blogs, Webinars

adwords

Wat is Adwords, en wat kan ik er mee?

Onder zoekmachine marketing vallen Search Engine Optimalisation en Search Engine Advertising. Google Adwords is een adverteerplatform van Google waarmee je je eigen bedrijf kunt promoten bij internet gebruikers op websites van Google en daar bij horende organisaties. Bij Google Adwords kun je campagnes, advertentiegroepen en advertenties aanmaken, hierin staat de selectie van de zoekwoorden centraal. Je kan kiezen wat de kosten per click zullen zijn (CPC) en een dagbudget toewijzen aan een zoekwoord.  Het verschilt wat de kosten per click zijn, wanneer je bovenin de eerste pagina op Google wilt verschijnen. Het loopt uiteen van enkele centen tot euro’s per click, dit is afhankelijk van de concurrentie op de zoekwoorden.

Positie in Google

De positie in Google is afhankelijk van de volgende 2 verschillende factoren. Factor 1 is wat jij als organisatie wil bieden per zoekwoord per click. Factor 2 is de kwaliteitsscore die je van google krijgt voor je zoekwoord. Hieronder is een overzicht te zien van zo’n rankings systeem. Belangrijk hierin is dat een hogere kwaliteitsscore zorgt voor een lagere CPC.  De tool van google gebruik je enkel voor het inventariseren van de zoekwoorden, om de kwaliteitsscore kun je andere tools gebruiken die dat bepalen.

Zoekwoorden

Het is belangrijk dat je goede zoekwoorden inventariseert. Let erop dat je de producten en diensten op juiste manier formuleert, het komt wel eens voor dat mensen synoniemen van je product meer gebruikt dan het woord zelf. Ook kan het voorkomen dat vakmensen of consumenten het product op een net andere manier zoeken. De consument zoekt vaak vanuit het probleem en niet vanuit de oplossing, vandaar dat er dan vaak andere zoekwoorden worden gebruikt. Wanneer je als bedrijf regio gebonden bent, is het ook mogelijk om alleen te adverteren in die regio op bepaalde zoekwoorden.

Gebruik als basis voor je zoekwoorden keuze Google Analytics. Kijk bij Google Analytics met welke zoekwoorden je website wordt gevonden. Misschien zitten hier interessante zoekwoorden tussen waar je op zou kunnen adverteren. Achterhaal welke zoektermen klanten en potentiële klanten gebruiken, kijk ook naar je concurrent. Waar adverteert je concurrent op?

Probeer zoekwoorden te combineren, hierdoor zul je beter je doelgroep aanspreken. Hierdoor zal de advertentie specifieker zijn, er zal minder concurrentie zijn op deze combinatie van zoekwoorden waardoor de kosten per click ook goedkoper zullen zijn. Een paar voorbeelden zijn hieronder weergegeven. Om deze zoekwoorden op een makkelijke manier te kunnen verbinden, hebben ze een handige tool bedacht namelijk ‘ranks.nl’.


Eduvision. (2013, October 24). Webinar Google Adwords [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=6HUr354t0T8&feature=youtu.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s